Techniek

Olieverfportretten schilder ik bij voorkeur op geprepeareerd zwaar linnen doek. Eerst werk ik het smetteloos wit weg door een grondlaag aan te brengen van olieverf, sterk verdund met terpentijn. De kleur wordt gemengd uit rauwe omber en titanium wit tot een neutrale middentoon grijs die past bij de toon van het uiteindelijke schilderij. Als deze grondlaag goed droog is maak ik met rauwe omber, titanium wit en terpentijn een ruwe onderschildering waarin vooral de verdeling van licht en donker wordt aangebracht zonder teveel detaillering (zie afbeelding 1).

Afbeelding 1. Onderschildering in rauwe omber en titaan-wit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na droging breng ik vlaksgewijs de basiskleuren aan, nog steeds zonder teveel detail (zie afbeelding 2).

 

Afbeelding 2. Het aanbrengen van basiskleuren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dan worden de kleuren in steeds meer nuances aangebracht en worden de details meer en meer uitgewerkt (zie afbeelding 3).

 

Afbeelding 3. Steeds meer kleur en detail.